Motoriştii
BMW au făcut renumită sintagma „6 în linie”, multă vreme
acest motor fiind utilizat pentru diverse modele, cel mai cunoscut
fiind BMW M3. Însă acum provocarea este dusă şi mai departe:
configuraţia 6 în linie a fost aplicată în domeniul moto!
BMW Concept 6 este dovada palpabilă a acestei realizări
inginereşti, propulsorul cu 6 cilindri în linie fiind cu
100 mm mai îngust decât orice alt „6 în linie” produs până
acum de bavarezi şi doar cu puţin mai lat decât un motor clasic în
patru cilindri, care echipează motocicletele BMW.
Configuraţia deosebit de compactă se datorează
cilindrilor cu alezaj mai redus şi cu o cursă foarte lungă,
dar şi micşorării distanţei între cilindri. Toate
componentele auxiliare, de natură electrică sau mecanică, sunt
plasate în spatele arborelui cotit, în spaţiul rămas liber deasupra
transmisiei.
Blocul
motor şi chiulasa au fost optimizate pentru o construcţie cât mai
uşoară, dar şi cât mai rigidă, iar configuraţia în 6 cilindri îi
conferă propulsorului un foarte bun echilibru, ceea ce a dus la
eliminarea arborelui de contraechilibrare. Principial, propulsorul
este similar în multe privinţe cu motorul în 4 cilindri de pe
BMW K1300, având cilindrii înclinaţi la 55o
şi un centru de greutate foarte coborât.
Un alt avantaj al noului motor este că oferă spaţiu suplimentar
pentru galeria de admisie, poziţionată deasupra propulsorului şi
beneficiind atât de o aerodinamică îmbunătăţită, cât şi de o răcire
mai eficientă. Soluţia carter uscat permite o poziţionare mai joasă
a motorului, deci un centru de greutate cât mai coborât, în timp ce
rezervorul de ulei este integrat în partea din spate a
blocului motor.
La
nivel de performanţe, cuplul maxim estimat este de 130 Nm
la numai 2.000 rpm, ceea ce face acest propulsor ideal
pentru motocicletele touring BMW. În acelaşi timp, noul propulsor
al BMW Concept 6 a fost conceput şi prin prisma ecologică, consumul
fiind mai mic decât al unui motor în 4 cilindri comparabil. A fost
utilizată tehnologia ride-by-wire (tehnologia E-gas – comanda
electronică a acceleraţiei), iar convertorul catalitic este
controlat complet electronic.
Suspensia este şi ea evoluată, baza fiind o structură
din aliaj uşor cu braţe Duolever şi Paralever, iar jantele
forjate, de 17″, împreună cu sistemul de frânare cu etriere cu şase
pistonaşe contribuie la impresia de sportivitate şi forţă brută a
lui BMW Concept 6.
La nivelul designului, noua motocicletă BMW Concept 6
surprinde total prin ideile stilistice inovatoare. Emoţia
şi funcţionalitatea sunt combinate într-un pachet tehnologic unic,
toate elementele fiind desenate în jurul propulsorului 6 în linie.
BMW Concept 6 este un cafe racer cu partea frontală lungă şi cea
spate foarte scurtă, nelipsind idei precum „Split Face” pentru
carena anterioară, elementele din fibră de carbon, blocurile optice
cu LED-uri sau finisarea în stil platină a multor elemente
aerodinamice.
VEZI AICI IMAGINILE CU BMW CONCEPT
6